Djupt samtal.

Tuva och jag sitter i soffan och ser på tv.

T- Mamma får man grilla grodor och äta?
L- ??? Jaa det får man väl, men det är nog inte så gott. Det är nog rätt segt.
T- Nää seg mat är ju inte så gott, bara segt godis. Och vet du, Filip säger att man inte får döda djur.
L- Nä det är rätt, det får man ju inte.
T- Men Stinas pappa har dödat en älg en gång!
L- Jo men ibland blir det så många älgar så då får man skjuta en del av dem. Men vem som helst får inte det, man måste gå i en jaktskola först så man lär sig.
T- Mmm. Då har nog hennes pappa gjort det när han var liten. Eller mindre.
L- Ja det har han gjort då.
T- Man får ju inte gå omkring med pistoler hur som helst. Bara en låtsas, som Alfons har. Jag har ju ingen pistol!
L- Nej men den som Alfons har är ju inte hans heller egentligen, den hade ju jag en gång när pappa och jag var på maskerad hos Micke.
T- Hade du pistol då?
L- Ja jag var cowboy och pappa indian.
T- Jaha! Men var jag och Alfons födda då?
L- Nää det var ni inte då.
T- Men var jag i din mage?
L- Nej du hade inte kommit in i min mage än.
Lång paus.
T- Men var är bebisar INNAN de kommer in i magen?
Jaha där kom alltså frågan man väntat på, den klyshiga.
L- Ehh jaa du Tuva.
Gå till pappa så berättar han!

Nej det sa jag ju inte. Jag drog den om en del av mamma och en del av pappa, fröet som växer i mammas mage. Väntar på Kråke-boken "Kråke i mammas mage" och hoppas den kan berätta det hon undrar. Många tankar hos en femåring!  

Kommentarer
Postat av: Therese

Gullunge! Verkar vara en klok unge den där Filip - klart man inte får döda djur. Hihi!!

2009-07-10 @ 23:05:04
Postat av: Lisa

Ja han är klok den där Filip, bra att Tuva har en kompis som lär henne såna grundläggande saker :-D

2009-07-11 @ 11:35:26
URL: http://guldkornets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0