Alfons.

Min lille pojke..börjar bli en stor pojke. Säger sig själv vara "en stor och duktig pojke" :-)
Och visst är han, även om han kan driva mig till vansinne ibland. Jag förstår mig inte på grabbar ibland alltså..ibland är han bara så lik sin pappa, både till sättet och till utseendet. Och det är ju kul! Men då är de ju två som kan gadda ihop sig..haha..och jag fattar inget. Men han är himla rolig, våran Alfons.
I eftermiddags hade jag dukat fram mellis på bordet, smörgåsar och glas som jag hade tänkt skulle fyllas med mjölk till barnen.. Själv hade jag hällt upp ett glas med Cola light till mig. Det första Alfons säger efter "Hej mamma!" är "Vad är det i det glaset? Är det cola? Det är cola faktiskt!" Både Henke & jag flinar och säger Jaaa det är cola..och jag ställer fram flaskan på bordet så han kan hälla upp till sig. "Jag bestämmer idag!" säger han och skrattar, skruvar upp korken och häller upp ett halvt glas. Och visst, ibland kan väl han få bestämma? :-)
Han har börjat stamma/haka upp sig på orden rätt mycket, hör tydligen till åldern men det är frustrerande för honom. Men detta sa han helt klockrent. Sen när han skulle berätta om dagen på dagis så hakade det sig, och han struntade i det. Så ledsamt.. Både när han blir arg & frustrerad, och när han struntar i att säga vad han tänkt.. Någon som vet vad man ska göra när barn stammar? Låta det växa bort bara antar jag och inte göra någon stor grej av det..
Idag åker skötbordet ut, nu är han stor kille och ska försöka gå på pottan istället! Inte för att han vill det så särskilt mycket, men ett steg i rätt riktning är ju att kasta ut skötbordet..




Älskling!!

Kommentarer
Postat av: Linda

Stora fina Alfons!

Matilda har också precis haft en ordentlig stamningsperiod. Bara luuuuugn, sa mamma till oss. Det hör åldern till oh vips så försvinenr det. Vi blev ändå lite fundersamma i början på sommaren. För det var verkligen stamning på riktigt!! Hon fastnade helt på vissa ord. Och på kvällarna efter en hel dag på dagis (sommardagiset hon gick på) så var det helt otroligt mycket stamning!!

Så här i efterhand så gissar vi att det säkert då var en period med extra mycket i huvudet på lilla damen. Mycket som snurrade. Mycket nytt som hände.

V 29 så sa det poff, och så var stamningen helt väck! Nu stammar hon inget. Så bara lugn Lisa, det går över.

Mamma talade tom om innan att snart kan det hända att M börjar stamma, så bli inte oroliga. Coolt att det är så vanligt liksom och att det sen bara försvinner.

Kram L

2009-08-17 @ 17:21:29
URL: http://matildasmamma.blogg.se/
Postat av: Susanne på jobbet

Gabriel var likadan och det händer fortfarande lite då och då- när han blir så där ivrig och ska berätta mycket och fort. Vi har bara väntat ut honom när han börjar stamma, tom satt oss ner på huk framför honom och sagt "Ta det lugnt, jag har all tid i världen att lyssna på allt du har att säga". Det har hjälpt massor!

Men jag håller med Linda att det kommer gå över!

2009-08-18 @ 13:10:26
Postat av: Annelie

det har jag aldrig hört.. spännande att veta vad man kan vänta sig att sina barn kommer in i för perioder! bra o va lite förberedd så slipper man en del oro.



tyckte det va fint skrivet "Ta det lugnt, jag har all tid i världen att lyssna på allt du har att säga". så man vill att föräldrarna ska vara mot sina barn :)



kram

2009-08-18 @ 13:52:25
URL: http://anneliecannervik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0