Kvälls-svammel

Jippi, jag har lite semester!! Ledig till midsommar. Underbart! Om det krisar kan jag väl jobba, men annars neej.. Jag behöver också vara ledig. Särskilt efter att ha studerat mitt sommarschema mer ingående..fy bubblan. Mer än heltid vissa veckor och jobba varannan helg. Finns ju en anledning till att man inte jobbar varannan helg i vården längre.. (i regel) men jag veet, jag ska inte gnälla för jag har ju jobb.. Men nu tycker jag (samt min chef) att jag faktiskt ska få unna mig lite ledighet innan det drar igång. Lovely! 

Men inte tänka på jobbiga saker nu. Det är ju nästan fredag, här har vi firat fredag iallafall med långfilm hela familjen, grillat, vin & lite snacks. Mys.
Tyvärr kan ju en envis femåring driva en till vansinne. När man bara vill ha mysigt! Då krävs att femåringen plockar upp alla sina saker som ligger spridda över hela golvet. Gör man inte det så blir det ingen film & snacks, så är det bara.
Men shit vilken ål hon är, slingrar sig och säger "jag ska" "snart" "vänta lite" "mmm" " jag ska bara.." Gaaaah!
Till slut gick jag med bestämda steg in i hennes rum och rafsade ihop allt som låg på golvet i en Ikeakasse och gick iväg med. Då blev det fart på henne minsann! Nu får hon plocka i ordning varje dag som man ska, för att få tillbaks grejerna. För hårt? Det funkade ju idag iallafall.. Och hon måste ju lära sig! Spelar ingen roll om vi hjälper henne, vi måste sätta saken i händerna på henne och visa var den ska ligga för att hon ska göra det. Och då kan vi ju lika gärna städa själva.. Vi får se om det här funkar!

Imorgon åker vi till storstan en sväng, nu när jag är ledig får vi ju passa på. Ska bli mysigt! Umgås med farfar lite, farmor är bortrest så det blir farfar för hela slanten. På lördag är jag bjuden på 35-årsfest, en av mina kära vänner som blir gammal gumma..haha, puss på dig ;-P
Vi åker imorgon efter dagis. De skulle varit 9-14 idag men igår frågade personalen om de kunde vara hemma idag och komma imorgon eftersom de var en personal kort idag. Passade ju inte så bra eftersom vi tänkt åka på förmiddagen imorgon, men barnen (eller mest Tuva) vill ju gå dit och ursäkta men vi vill faktiskt inte låta timmarna brinna inne. Vi betalar en ganska stor slant för att de ska få gå 15 timmar i veckan. Då frågade H om de kan komma 8-11 så blir det ju iallafall tre timmar. Men nähä det gick ju inte för då kommer de ju till frukost. Det går ju inte med "de barnen". Men hallå, lunchen som ni sparade för två barn idag då? Det går väl jämnt upp herregud?! Nä men skit i det sa H, de kommer 9-11 då. Sen ringde de upp honom och sa att de kan väl komma till 8.30 då..? Men snälla..hur kan man vara så himla o-flexibel, vi var ju snälla och hade barnen hemma idag! Man känner ju mest att barnen är till besvär, inte värda ett piss. Men så är det när de är 15-timmarsbarn, det är bara att inse det.  Bjäbb bjäbb.


Nähäpp, nu somnade jag faktiskt här i soffan..zzznark. Inte så konstigt med tanke på att jag gick upp kl 5 i morse, hör ju inte till vanligheterna direkt! Men öppnar man på förskolan kl 6 så måste man :-) Och jag klagar inte för det är roligt. Men trött blir man. Godnatt & sov gott, ha en härlig helg!

Värsta gnäll-inlägget blev det visst..förlåt. Men man måste ju ventilera lite ibland eller hur? ;-)

 

Kommentarer
Postat av: Annelie

Hej!

Var längesen jag kikade in så det var MYCKET att läsa ikapp :)



Det är faktiskt en kommunal förskola Mira ska börja i! Men jag tycker också pedagogiken verkar väldigt bra :) Man kan inte mer än hoppas att det blir bra, annars får vi väl söka efter något annat!



Hur har ni det annars? Skönt med lite ledigt, men vädret hade ju kunnat vara lite bättre... Jag har sem v28-32, så 5 veckor oplanerad semester - hur gott som helst!! Eller ja, har ju faktiskt bokat in sista lördagen :) Kommer hela er familj till farmor? Ska bli kul o se alla igen!



Trevlig helg!

Kram Annelie

2009-06-12 @ 13:06:02
URL: http://anneliecannervik.blogg.se/
Postat av: Linda

Bra där Lisa! Hårdhandskarna på!

Syftar på städandet av Tuvas rum.

Vi har också fått känna av att vi måste vara hårda och KONSEKVENTA här hemma.

Fått veta att M räcker ut tungan åt alla barn och ljuger och säger att hon inte får vara med och leka... Det säger hon när hon inte får som hon vill. När inte hon får bestämma. Hon räknar ut saker och slingrar sig för dagmamman. Den där Madicken-filmen alltså..... Måste ha fått en hel del därifrån. Lus-Mia och Lisabeth!! vilka dåliga förebilder.

Så nu är vi bestämda och försöker vara konsekventa och inte ge med oss när krokodiltårarna kommer....

Inte lätt alla gånger!!

Men vi tjänar säkert på det i längden!

Eller hur?

2009-06-12 @ 20:26:09
URL: http://matildasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0