Fredag.

Tjolahopp!
Fredagsfrid i huset med kaffe, mörk chokladbit och Peter Jöbacks skiva i bakgrunden. Barnen leker nöjda på baksidan.

Nävars. Tänk om jag bara skrev det här. Vilken fel uppfattning ni skulle få av denna dagen då! Det stämmer ju, just nu är det så. Men innan var det helt annorlunda. Dagen började med syskonfajt i min säng. Jag vet inte varför de ska fajtas så, jag försökte förklara för dem NOGA förut att: Mamma och pappa älskar er precis lika mycket båda två. Och vi lyssnar på er precis lika mycket. Ni får välja film precis varannan gång. Ni får exakt lika mycket saft i glaset. Typ. OCH SÅ VIDARE!
Enligt den berömda Wahlgren så beror syskonsvartsjuka på att man inte tagit barnen i bruk tillräckligt mycket. Men...här hemma får de vara i bruk väldigt mycket tycker jag. De har sina små uppgifter och är med och städar, lagar mat. Och jag tycker vi ger dem lika mycket. Men jag vet inte, kanske är det typiskt för syskon födda med ett par års mellanrum? Och där det bara är två syskon?
Det går att analysera. Vad jag vet är att det är otroligt frustrerande! Det finns inget härligare än att höra dem leka tillsammans. Men samtidigt så vet jag ju att de båda är i ganska speciella faser. Alfons i den ifrågasättande utvecklande "trots"-fasen och Tuva i den känsliga, tänkande sexårsfasen.

Annars så lever livet rätt skönt nu! Det känns som om man har vardag och helg nu, innan så flöt ju allt bara ihop och det var ingen struktur eller planering. Det är så skönt att ha ett schema att följa! Och skolan är kul. Riktigt rolig! Och jag har gjort första delen i denna kursen, fast det inte ska vara inlämnat förrän 12 februari. Det här är stort för experten på att råplugga kvällen inför ett prov, eller till och med i korridoren före lektionen!! ;-)
I veckan fyllde Henke 33 år. Grattis i efterskott! ♥ Det blev ett litet firande på kvällen, det som hanns med. Barnen har tjatat om att ge honom frukost på sängen så det får vi göra på lördag morgon, det får bli en extra födelsedag. Då blir det även ett litet släktkalas. Jag planerar dock i tankarna redan för nästa kalas, nämligen tjejfesten som går av stapeln den 20e februari..! Gu vad kul det ska bli. Är det någon som inte har fått förfrågan men som vill komma, så är det bara att dyka upp :-)

Nu är det dags att plocka fram lunch här. Idag blir det mat från frysen, smidigt smidigt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0