Förskoledebatten just nu.

Förstår inte riktigt den här förskoledebatten som är nu. Facebookgrupper som heter "Vi som tycker att förskolorna ska vara öppna så länge föräldrarna jobbar". Föräldrar som har ångest för att de hämtar sist på dagis, att det är någon slags tävling om vem som hämtar först. Jag har inte upplevt något sånt! Men antagligen för att våra barn inte går 6.30-16.30 måndag till fredag. Då hade jag också haft hämtningsångest kan jag lova. Och så fruktansvärt dåligt samvete för mina barns skull!! Jag fattar verkligen inte det där. Om man nu är två som jobbar 7-16, varför skulle man inte kunna sluta tidigt en dag i veckan var? För skulle det gå så behöver man väl inte ha någon ångest. Skulle familjens ekonomi gå i botten för två lediga eftermiddagar i veckan eller? Vi som inte är högavlönade klarar ju av att överleva på de pengar vi har, men gissar att de som har mer stålar tycker det är värre att bli av med de kronorna än vad vi skulle tycka att det var? Motsägelsefullt nog? Sen fattar jag också att en del har jätteviktiga arbeten, där de inte kan flexa. Men båda föräldrarna kanske inte arbetar som VD för något stort företag? Och är det så...så kanske man skulle tänka efter om man skulle skaffa barn tillsammans överhuvudtaget?

Jag förstår att tanken är god, att det finns ensamstående som jobbar obekväma tider som får säga nej till jobb. Men hela debatten blir så ****nödig och jag undrar verkligen vem det gynnar? Barnen eller de vuxna?  

Kommentarer
Postat av: Linda Jö

Jag tycker du resonerar så klokt.

Pengar och karriär kan inte vara viktigare än barnen.

Men, så vet man ju inte som sagt hur de här ensamstående föräldrarna har det heller.För att klara hyra och mat så kanske de är tvugna att jobba så mycket. Troligtvis är det ju så. Och samma sak kan det ju vara att man blir av med sitt jobb helt om man inte jobbar full tid. Och det har ju ingen råd att riskera heller.

Men jag förstår hur du tänker, och jag håller verkligen med!!

2011-03-08 @ 10:37:47
Postat av: Lisa

Men precis!

Och det är ju egentligen bara den första kategorin föräldrar som jag skrev om som jag menar, det är dem jag är så fruktansvärt skeptisk mot. Och det finns gott om dem har jag märkt! För mig är min karriär inte alls så viktig, och det finns väl nackdelar med det men barnen går ju först!

2011-03-08 @ 10:53:55
URL: http://guldkornets.blogg.se/
Postat av: Therese

Jag förstår en del av debatten. Folk tycker vi hämtar våra barn sent när peter hämtar halv sex - men vi har inte så mycket att välja på eftersom han jobbar till fem o jag i såna fall jobbar kväll. Fast det är ju oftas bara två dar i veckan o sen är jag ju ledig en dag med. Jag är nog för att dagisen ska vara öppna lite längre på kvällstid för dom som behöver. Sen tycker jag med att det är helt sjukt när man hör dom som har sina barn superlånga dar jämnt fast man är två. Kram.

2011-03-08 @ 13:39:43
Postat av: Therese

En annan fundering jag har är att det verkar som att det är mer accepterat att lämna sina barn mellan fem o sex på morronen o hämta dom vid tre än att lämna dom vid elva - tolv och hämta dom sex! Bara man hämtar tidigt! Så har jag kännt det många gånger men det är säkert inte så överallt. Bara en reflektion till hihi!Förresten Snäckan - ska vi se mello på lördag? Kram.

2011-03-08 @ 13:42:51
Postat av: Millah

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-03-08 @ 13:55:04
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Annelie

Haha, kan inte låta bli att kommentera :) vi funderar över hur vi ska lägga upp förskoletiden för barnen i höst, men det är inte så enkelt att få till. Vi jobbar båda ca 7:30-16:30 och att sluta tidigare är svårt att få till då många möten håller på till åtminstone 16. Vi kommer troligtvis flaxa så gott vi kan mao lämna 7:45 o hämta 16:30 mån-tors, fredagar är någon av oss lediga m barnen. Men det är inte lätt! Vi är inte VD men vi har ändå tjänster med ansvar och uppgifter som inte löser sig själva. Självklart prioriterar vi våra barn men vi vill ändå kunna ha kvar våra jobb och då måste man ju utföra sina arbetsuppgifter också ;) men jag tycker du har rätt i ganska mkt i ditt inlägg! Kram

2011-03-10 @ 20:10:59
URL: http://mammali.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0